طی سال‌های اخیر، انگیزه افراد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد افزایش پیدا کرده است. از همین جهت بسیاری از دانشجویانی که مقطع کارشناسی خود را به پایان رسانده‌اند، می‌کوشند تا بتوانند شرایط ادامه تحصیل را در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه‌های کشور خود فراهم آورند. علاوه بر آن، امروزه بسیاری از دانشگاه‌های سراسر جهان شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد را در رشته‌های متنوع و برای تعداد زیادی دانشجو، فراهم آورده‌اند. بدون شک ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای مختلف، مزایای فراوانی به همراه دارد. اما هر کدام از این دانشگاه‌ها شرایط مختلفی جهت بورسیه تحصیلی دارند. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید و می‌خواهید از شرایط و مدارک لازم جهت اقدام برای بورسیه تحصیلی آگاه شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

دریافت بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در امریکا

کشور امریکا به دلیل دارا بودن نظام آموزشی با کیفیت و همین طور استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی است؛ همین امر موجب شده تا این کشور مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گیرد. برخلاف این شرایط خاص و ویژه تحصیل در دانشگاه‌های امریکا، روند اپلای و شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد آسان نبوده و وجود متقاضیان زیاد، شرایط بسیار رقابتی را ایجاد کرده است. شاید بسیاری از دانشجویان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های امریکا را رویایی دور از ذهن بدانند اما با فراهم کردن شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد به راحتی می‌توانید یکی از دانشجویان این کشور باشید.

اولین فاکتور مهم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، این است که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی شما با رشته انتخابی برای مقطع ارشد، مرتبط باشد. لازم است بدانید اکثر دانشگاه‌های امریکا امکان ارسال درخواست پذیرش را از طریق وب سایت دانشگاه فراهم آورده اند. در نتیجه شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دانشگاه از شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و همین طور مدارک لازم آگاهی پیدا کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

شرایط و مدارک لازم

توجه داشته باشید که شرایط همه دانشگاه‌ها یکسان نیست. به طور مثال در برخی از دانشگاه‌ها ارائه مدرک بین المللی GRE علاوه بر مدرک تحصیلی، الزامی است. اما به طور کلی مدارکی که بین همه دانشگاه به طور مشترک از متقاضی درخواست می‌شود عبارتند از:

  • رزومه تحصیلی یا کاری
  • ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • نمره قبولی در آزمون SAT یا GRE
  • ارائه گواهی مدرک زبان انگلیسی IELTS یا TOEF
  • انگیزه نامه
  • تکمیل فرم اپلیکیشن
  • معرفی نامه علمی که با فرمت اداری نوشته شود.

اگر شما هم قصد دارید که کشور امریکا را به عنوان کشور مقصد خود انتخاب نمایید، لازم است بدانید جهت اپلای مقطع کارشناسی ارشد، اجازه انتخاب 3 الی 5 دانشگاه را دارید. به طور کل هر چه تعداد دانشگاه‌های انتخابی شما بیشتر باشد، شانس قبولی نیز بالاتر خواهد رفت. نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای ارسال درخواست خود به هر دانشگاه می‌بایست حدودا مبلغ 100 دلار پرداخت کنید. پس بهتر است قبل از اپلای، شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد هر دانشگاه را به دقت مطالعه نمایید.

دریافت بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

به طور کلی می‌توان گفت قبل از اقدام در دانشگاه‌های کانادا، دو نکته را می‌بایست در نظر داشته باشید. مورد اول زمان نسبتا طولانی جهت اپلای و مورد دوم تمکن مالی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در کانادا، امکان اخذ اقامت دائم پس از پایان مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارجی ممتاز است. علاوه بر آن امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

آنچه در مورد شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا حائز اهمیت است، برخی دوره‌های کارشناسی ارشد است که به صورت by course ارائه می‌شوند که به این دوره‌ها هیچ گونه بورسیه‌ای تعلق نمی‌گیرد. اما برخلاف آن دوره‌هایی هستند که by research ارائه می‌شوند که دانشجویان متقاضی نوعی بورسیه دریافت می‌کند ولی در مقابل آن برای پروژه‌ای که اساتید تعیین می‌کنند، به تحقیق و پژوهش می‌پردازد. پس لازم است هنگام مطالعه در ارتباط با شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد کشور کانادا، این مورد را هم مدنظر داشته باشید.

اطلاعات بیشتر: بورسیه کانادا

شرایط و مدارک لازم

  • مدرک کارشناسی ارشد با معدل حداقل 14
  • مدرک زبان IELTS یا TOFEL با حداقل نمره تعیین شده
  • رزومه قوی
  • داشتن توصیه نامه از اساتید
  • ارائه نمره آزمون GRE
  • تکمیل فرم اپلیکیشن

 

دریافت بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

طی سال‌های اخیر با ایجاد تغییرات و پیشرفت سیستم آموزشی کشور استرالیا رشته‌های تحصیلی متنوعی در مقاطع مختلف فراهم آمده است و همین امر موجب شده تا استرالیا به عنوان مقصد تحصیلی و مهاجرت دانشجویان زیادی قرار گیرد. علاوه بر آن، فرصت‌های بورسیه تحصیلی در این کشور بسیار زیاد است. شما می‌توانید علاوه بر موسسات آموزشی، از طریق کالج‌های محلی، دولت استرالیا و موسسات و سازمان‌های معتبر نیز اقدام نمایید. پس برای آگاهی از شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد در کشور استرالیا بهتر است با دانشگاه‌های مورد نظر خود مکاتبه کنید.

از جمله مدارک لازم جهت اپلای کشور استرالیا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارائه ریز نمرات ترجمه شده مقطع کارشناسی
  • رزومه تحصیلی که شامل مواردی نظیر مشخصات فرد، محل زندگی، رشته تحصیلی و سایر ویژگی‌های فرد است.
  • انگیزه نامه‌ای که به طور کامل و شفاف دلیل اصلی دانشجو برای انتخاب کشور استرالیا به عنوان کشور مقصد را شرح دهد.
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی با موضوع جدید و نوین
  • در اختیار داشتن مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل با حداقل نمره مورد قبول
  • همراه داشتن توصیه نام از اساتید به نام در مورد توانایی‌ها و صلاحیت‌های شما جهت ادامه تحصیل در رشته مورد نظر

اطلاعات مفید»»»» تحصیل در اسپانیا