در این مقاله تمام راه های مختلف موجود برای شهروندان غیراروپایی برای اخذ اقامت قانونی در کشور اسپانیا بیان می کنیم. در حالت کلی درخواست برای اقامت پیچیده نیست. در واقع، این کار یک فرآیند مکانیکی و ساده است. فقط باید بدانید که الزامات هر یک از راه ها چیست و سپس بفهمید که کدام یک از آن‌ها بهترین گزینه برای شما و خانواده‌تان است. اگر تمام شرایط را داشته باشید، کارت اسپانیا از آن شماست.

ویزای دانشجویی اسپانیا

این نوع اقامت برای کسانی که علاقه مند به تحقیق یا تحصیل در اسپانیا هستند ایجاد شده است. از این نظر، می توانید برای ویزای دانشجویی برای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و سایر دوره های کوتاه مدت (به شرطی که در موسسات معتبر برگزار شود) درخواست دهید. اولین چیزی که در هنگام درخواست برای این مجوز باید در نظر بگیرید این است که مراحل درخواست را از کجا شروع کنید. در حال حاضر دو گزینه مختلف وجود دارد:

  • شما می توانید این کار را در سفارت اسپانیا واقع در کشور خود انجام دهید (ویزای خود را دریافت کنید و سپس بتوانید به اسپانیا سفر کنید).
  • اما همچنین گزینه ای برای انجام این کار در 60 روز اول پس از ورود به کشور به عنوان توریست است.

در طول این روند درخواست، شما عمدتاً باید سوابق جنایی خود، یک صورت حساب بانکی با حداقل 10000 یورو و مدرکی مبنی بر ثبت نام در دوره ای که حداقل 20 ساعت در هفته به مدت یک سال طول می کشد، ارائه دهید. پس از ارسال تمام آن مدارک، اجازه اقامت دانشجویی خود را دریافت خواهید کرد.

اعتبار و تمدید ویزای دانشجویی

باید در نظر داشته باشید که طول مدت این ویزای اقامتی بستگی به مدت تحصیل شما دارد که بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه می تواند از 3 تا 9 ماه و یا حتی 2 تا 4 سال متغیر باشد. این نوع ویزا قابل تمدید است، اما تنها در صورتی که پس از انقضای مجوز اولیه به تحصیل در همان دانشگاه ادامه دهید و یا برای مدرک برتر (مثلاً انتقال از لیسانس به فوق لیسانس) درخواست دهید.

این ویزا به شما اجازه می دهد تا کارت شناسایی خارجی TIE – (tarjeta de entidad del extranjero) را دریافت کنید، تنها در صورتی که تحصیل شما بیش از 9 ماه طول بکشد. در غیر این صورت، شما هیچ کارت فیزیکی دریافت نمی کنید. تمدید ویزای دانشجویی در اسپانیا قابل انجام است.

2. ویزای تجاری اسپانیا

اگر مایل به راه اندازی کسب و کار در کشور و اخذ اقامت اسپانیا در حین انجام کار هستید، دو گزینه متفاوت دارید:

در صورتی که ایده کسب و کار شما نوآورانه باشد و یک جزء تکنولوژیکی بالا در عملیات آن باشد، می توانید برای ویزای کارآفرینی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که برای دریافت مجوز تحت این ویزا نیاز به تاییدیه قبلی از وزارت اقتصاد دارید و آنها واقعاً در مورد پروژه های انتخابی سختگیرانه و گزینشی عمل می کنند. به همین دلیل است که کار کردن با دقت بر روی طرح تجاری شما ضروری خواهد بود.

اگر پروژه شما آنقدرها هم نوآورانه نیست، می توانید برای یک مجوز کار خوداشتغالی معمولی، این بار در کشور مبدا (در سفارت اسپانیا) درخواست دهید. اگرچه تحت این گزینه ارائه یک طرح تجاری نیز الزامی است، اما مؤسسه ای که مسئول تأیید آن است مانند مورد قبلی سفت و سخت نیست. با این وجود، به خاطر داشته باشید که به طور کلی ویزای تجاری در واقع به نوعی از ویزای توریستی اطلاق می‌شود که به آن دسته از خارجی‌هایی که قصد بازدید از اسپانیا را دارند (برای مدتی نه بیشتر از 90 روز) به منظور ملاقات با مشتریان احتمالی یا شرکت در نمایشگاه تجاری داده می شود.

اطلاعات مفید: ویزای کانادا

3. ویزای اقامت غیر سودآور

اما اگر قصد کار نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ سپس، اگر می خواهید بدون انجام هیچ گونه فعالیت اقتصادی یا شغلی در اسپانیا زندگی خود را آغاز کنید، این کارت برای شما مناسب است. ویزای غیر سودآور به شما این امکان را می دهد که برای مدتی بیش از 90 روز در اسپانیا زندگی کنید که از لحظه اعطای آن 1 سال طول می کشد.

این نوع اجازه اقامت تنها در صورتی قابل تمدید است که حداقل برای مدت 183 روز در اسپانیا زندگی کرده باشید (از این رو اقامت دارید). هنگامی که این مدت را در کشور سپری کردید، واجد شرایط درخواست تمدید خواهید بود. امتیاز دوم این کارت اقامت به شما امکان اقامت 2 سال دیگر را می دهد.

برای درخواست این ویزا، باید آن را در کنسولگری دیپلماتیک اسپانیا در کشور مبدا خود انجام دهید. این بدان معنی است که برای موفقیت آمیز بودن برنامه نمی توانید در داخل اسپانیا باشید. پس از دریافت ویزای خود، روی پاسپورت خود مهر می زنید و سپس 1 ماه فرصت دارید تا وارد اسپانیا شوید و کارت اقامت فیزیکی خود را دریافت کنید.

4. ویزای طلایی اسپانیا

ویزای طلایی یکی از پرتقاضاترین کارت های اقامت موجود است. ما در مورد ویزای اقامت دائم صحبت می کنیم که برای افرادی که در کشور سرمایه گذاری می کنند صادر می شود. این سرمایه گذاری معمولاً از طریق خرید ملک در اسپانیا انجام می شود. در این صورت، مجوز به آن دسته از شهروندان غیر اتحادیه اروپا داده می شود که حداقل 500000 یورو در املاک اسپانیا سرمایه گذاری کنند.

با این وجود راه های دیگری نیز برای دریافت این مجوز وجود دارد. مهاجری که قصد مهاجرت به اسپانیا را دارد نیز می تواند با داشتن 1 میلیون یورو سهام یک شرکت اسپانیایی یا بدهی عمومی به ارزش حداقل 2 میلیون یورو، ویزا را دریافت کند. علاوه بر آن، باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از خود و خانواده خود را دارید. یعنی داشتن حداقل 30000 یورو به عنوان سرمایه گذار.

اگر می‌خواهید اقوام خود را نیز در برنامه قرار دهید، 10000 یورو اضافی برای هر فرد مورد نیاز است. این مبالغ مختلف را می توان از طریق صورتحساب بانکی از هر کشوری نشان داد. هر متقاضی باید بیمه درمانی با پوشش کامل در اسپانیا را نیز شامل شود. در مورد متقاضیانی که بیش از سن قانونی هستند، نمی توانند هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشند.

5. ویزای فامیلی اسپانیا

اگر خوشبختانه از بستگان یک شهروند اتحادیه اروپا هستید، دریافت مجوز اقامت و کار در اسپانیا آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید.  زیرا، در این صورت، شما می توانید به عنوان یکی از اعضای خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا، تنها به دلیل رابطه خویشاوندی خود، اجازه اقامت خود را دریافت کنید.  به همین دلیل است که بسیاری از افراد خارج از اتحادیه اروپا که دارای شریکی هستند که تبعه اتحادیه اروپا است، ازدواج یا مشارکت مدنی را تشکیل می دهند ("pareja de hecho"). زیرا آنها به عنوان بستگان یک شهروند اتحادیه اروپا واجد شرایط این روش خواهند بود. این روش یکی از سودمندترین اقامت اسپانیا است، زیرا در مجموع 5 سال طول می کشد (بدون نیاز به تمدید در این فاصله زمانی)