دریافت ویزای کار آلمان برای مهاجرانی که مایل به زندگی و کار در این کشور هستند و همچنین از اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس نیستند، حیاتی است. بسته به اینکه اهل کجا هستید و مدت زمانی که می خواهید بمانید، ممکن است برای اهداف شغلی نیاز به دریافت ویزا و اجازه اقامت داشته باشید. بسته به نوع کاری که می خواهید انجام دهید، انواع مختلفی از مجوزهای اقامت وجود دارد. مهم است که برای مجوز مناسب اقدام کنید وگرنه ممکن است قانون را زیر پا بگذارید.

کار در آلمان به عنوان یک شهروند خارجی

همانطور که گفته شد مهاجرت به آلمان از طریق کار نیاز به ویزای این کشور دارد. طبق گزارش OECD، نیروی کار مهاجر آلمان 36.5 میلیون نفر است که یکی از بالاترین ها در جهان است. اکثر این کارگران از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هستند. داده های اخیر نشان می دهد که بسیاری از این افراد کارگران ماهر هستند. بیش از 60 درصد از مهاجران اتحادیه اروپا یا دارای مدرک دانشگاهی هستند یا آموزش حرفه ای را گذرانده اند.

با این حال، فرصت هایی برای کارگران کم مهارت نیز وجود دارد. در سال 2017، 22800 افراد کم مهارت از کشورهای غیر اتحادیه اروپا پس از دریافت یک پیشنهاد شغلی ثابت به آلمان نقل مکان کردند. بسیاری از این کارگران با حکم "Western Balkan" که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است، کمک شده اند. این قانون از کشورهایی مانند آلبانی، بوسنی، مقدونیه و صربستان برای یافتن کار در کشورهای اتحادیه اروپا حمایت کرده است.

همانطور که نسل جوان این کشور به سمت بازنشستگی حرکت می کند، این احتمال وجود دارد که نیروی کار مهاجر برای حمایت از جمعیت سالخورده آلمان افزایش یابد. همانطور که گفته شد، دریافت ویزای کار در آلمان همیشه آسان نیست مخصوصا اگر از اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس نیستید. این به این دلیل است که شما نیاز به دریافت مجوز اقامت با مجوز کار دارید. اینکه تا چه حد می توانید کار کنید در مجوز اقامت شما مشخص خواهد شد. با این حال، هنگامی که وارد شوید، بسیاری متوجه می شوند که آلمان تعادل خوبی بین کار و زندگی ارائه می دهد. در حالی که این کشور همواره به عنوان یکی از پربازده ترین کشورهای جهان رتبه بندی می شود، مردم به طور متوسط تنها 26.3 ساعت در هفته با حداقل 20 روز تعطیلات با حقوق در سال کار می کنند.

تفاوت بین ویزای کار و مجوز کار در آلمان چیست؟

ویزای کار و مجوز کار، مجوز اقامت و کار در آلمان هستند. مورد نیاز شما بستگی به این دارد که از کدام کشور هستید.

کسانی که از کشورهای اتحادیه اروپا و EEA، استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، جمهوری کره، نیوزیلند، سوئیس و ایالات متحده آمریکا هستند، برای مقاصد کاری به اجازه اقامت نیاز دارند. این را می توان پس از ورود درخواست کرد، و نیازی نیست قبلاً یک پیشنهاد شغلی داشته باشید.

کسانی که از کشورهای دیگر هستند به ویزای کار نیاز دارند و باید قبل از سفر به آلمان این ویزای کار را داشته باشند. برای به دست آوردن این، باید از قبل یک شغل در محل داشته باشید. اگر به ویزای کار نیاز دارید، پس از ورود به آلمان نیز باید اجازه اقامت دریافت کنید.

مجوز کار در آلمان

سفارتخانه ها و کنسولگری های آلمان مسئول صدور ویزا و اجازه اقامت هستند. مجوزهای اقامت و ویزای کار معمولاً عکس شما را دارند و در پاسپورت شما می چسبانند. آنها جزئیات نوع مجوز یا ویزا، مدت زمانی که می توانید در کشور بمانید، و اینکه آیا شما مجاز به کار هستید یا خیر را توضیح می دهند. کارت آبی نیز یک کارت پلاستیکی است که به اندازه گواهینامه رانندگی است و همچنین عکس شما را نیز نشان می دهد.

انواع مجوز کار در آلمان

انواع مختلفی از مجوزهای کار و ویزا وجود دارد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که برای ویزای مناسب اقدام می کنید.

  • مجوز اشتغال عمومی

مجوزهای کار عمومی در آلمان برای کسانی است که در مشاغلی کار می کنند که نیازی به تحصیلات بالا یا مهارت بالا ندارند. شما فقط در صورتی واجد شرایط خواهید بود که این موقعیت توسط کارگری از اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس پر شود. این مجوز معمولا به مدت یک سال اعطا می شود و تا زمانی که وضعیت شما ثابت بماند، قابل تمدید است.

  • اگر شریک یا خویشاوند شما ویزای کار آلمان دارد

اگر به یکی از اقوام خود ملحق می شوید که اجازه کار در آلمان را دارد، اجازه کار نیز خواهید داشت.

مجوز فارغ التحصیلی دانشگاه

فارغ التحصیلان خارجی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر و دارای بودجه کافی هستند، می توانند یک اجازه اقامت شش ماهه برای جستجوی کار دریافت کنند (در این مدت شما مجاز به کار واقعی نیستید). اگر از یک دانشگاه آلمان فارغ التحصیل شده اید، می توانید اجازه اقامت فعلی خود را تا 18 ماه تمدید کنید. هنگامی که کار پیدا کردید، می توانید برای مجوز کار درخواست دهید.

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی برای کسانی است که دارای مدرک دانشگاهی و شغل تضمینی با درآمد حداقل 50800 یورو یا 39624 یورو در مشاغلی هستند که کمبود کارگر دارند. این به شما اجازه اقامت چهار ساله می دهد و به این معنی است که اعضای خانواده نیز می توانند برای زندگی و کار به آلمان بیایند.

مجوز کارگر با مهارت بالا

اگر بسیار ماهر هستید یا بیش از 84600 یورو درآمد دارید، می توانید برای مجوز تسویه حساب اقدام کنید. این به شما و اعضای خانواده تان اجازه می دهد تا به طور نامحدود در آلمان زندگی و کار کنید.

مجوز دانشجویی

افرادی که مایل به گذراندن دوره های آموزشی حرفه ای یا صنعتی هستند می توانند مجوز اقامت دریافت کنند که به شما اجازه می دهد تا 10 ساعت در هفته کار کنید زمانی که به دنبال کار هستید می توانید آن را برای یک سال دیگر تمدید کنید.

مجوزهای خوداشتغالی در آلمان

اگر می خواهید برای راه اندازی کسب و کار به آلمان بیایید، می توانید برای مقاصد تجاری خوداشتغالی برای اجازه اقامت اقدام کنید. این مجوز سه سال اعتبار دارد و در صورت موفقیت آمیز بودن کسب و کار قابل تمدید است. قبل از آن، باید کارهای زیادی انجام دهید. در مرحله اول، باید ثابت کنید که این تجارت نیازی را در آلمان برآورده می‌کند و به نفع اقتصاد آن است. همچنین باید یک طرح تجاری قابل اجرا، تجربه مرتبط و شواهدی مبنی بر تامین مالی کسب و کار را نشان دهید.

اگر بیش از 45 سال سن دارید، باید مدارکی مبنی بر تامین حقوق بازنشستگی خود نیز ارائه دهید. افراد بالای 67 سال برای تضمین بازنشستگی 1110 یورو در ماه باید به اندازه کافی داشته باشند. شهروندان چند کشور مجبور به ارائه مدرک بازنشستگی نخواهند بود. کشورهای جمهوری دومینیکن، اندونزی، ایران، ژاپن، فیلیپین، سریلانکا، ترکیه و ایالات متحده آمریکا معاف هستند.  افراد با شغل آزاد همچنین می توانند برای اجازه اقامت خوداشتغالی اقدام کنند. شما باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد به مهارت های شما در آلمان نیاز است، واجد شرایط هستید و می توانید هزینه های خود را تامین کنید