بورسیه تحصیلی، پاداشی است که به دانشجویان در ازای قابلیت‌ها و استعدادهای منحصر به فردشان به صورت بین المللی اعطا می‌شود و شامل تمام هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی دانشجویی است. دانشجویانی که شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی را از یکی از دانشگاه‌های بین المللی دریافت می‌کنند، می‌توانند با خیالی آسوده در کشور مقصد به اهداف تحصیلی خود دسترسی پیدا کنند.

چالش‌ها و مزایای دریافت بورسیه تحصیلی چیست؟

دانشجویانی که قصد برنامه ریزی برای دریافت بورسیه تحصیلی را دارند با چالش‌های مختلفی روبرو هستند؛ اینکه چطور می‌توانند بورسیه رایگان دریافت کنند؟ برای دستیابی به بورسیه، چه معدلی باید کسب کرده باشند؟ کدام دانشگاه‌های بین المللی شرایطی را برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان در نظر می‌گیرند؟

 امکان بورسیه شدن در دانشگاه‌های بین المللی در کشورهای مختلف وجود دارند اما در این میان، سالانه متقاضیان متعددی برای مهاجرت به کانادا، اتریش و آلمان و... درخواست می‌دهند و این نشان می‌دهد که این دانشگاه‌ها، روند بورسیه مشخص‌تر و امکان پذیری دارند. اخذ ویزای دانشجویی با کمک بورسیه تحصیلی شرایط راحت تری برای تحصیل و زندگی به وجود می‌آورد و بهترین راه ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود. (شرایط بورسیه کانادا)

بورسیه تحصیلی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که تحصیل در کشورهای خوب با سطح علمی بالا، مستلزم پرداخت شهریه‌های بالا است. حالا چطور می‌توانیم از شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی برای تحصیل رایگان یا نیمه رایگان بهره ببریم؟ در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که افرادی این شرایط ویژه را کسب می‌کنند که دارای معدل بالا و سوابق علمی خوب هستند.

بورسیه ممکن است تنها شامل هزینه‌های شهریه باشد یا کل هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش دهد. در حقیقت این پاداش تحصیلی از جانب دانشگاه یا سازمان‌های دولتی و خصوصی به دانشجویان ممتاز یا اشخاصی که نیاز به دریافت آن دارند، تعلق می‌گیرد. دریافت بورسیه تحصیلی در بیشتر موارد شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و به ندرت برای رشته‌های کارشناسی ارائه می‌شود.

اطلاعات مفید: ویزای کار آلمان

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی چیست؟

البته نمی‌توان با ارائه یک قاعده کلی بیان کرد که شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی به کسانی که ویژگی‌های خاصی دارند ارائه می‌شود. در حقیقت دارا بودن مجموعه‌ای از شرایط و معیارها می‌تواند فرد را برای دریافت این پاداش، واجد شرایط کند. با اینکه شرایط کلی ارائه و دریافت بورسیه ثابت نیست، اما یک سری از موارد مانند داشتن مدرک زبان با نمره بالا یا شرکت داشتن در پژوهش‌های علمی یا ارائه مقالات بین المللی با تراز بالا، می‌تواند تاثیر زیادی در نظر داروران تصمیم گیرنده داشته باشد.

اطلاعات مفید: کار در کانادا

 

بهترین زمان برای درخواست بورسیه تحصیلی

هر دانشگاهی در موعد مشخصی، شرایط بورسیه در مقطع کارشناسی را اعلام می‌کند. اما به طور کلی بهترین زمان برای درخواست پذیرش، 6 ماه تا یک سال پیش از شروع سال تحصیلی که قصد ادامه تحصیل در آن سال را دارید، خواهد بود.